maandag 17 oktober 2011

Nasi voor mezelf...

Nasi maak ik bij ons thuis alleen voor mezelf. Mijn zoons lusten geen rijst en Irma eet eigenlijk liever ook wat anders. Nee, met Nasi doe ik bij ons niemand een plezier.
Misschien jullie...

Mijn Nasi en rijsttafelroots liggen in een grijs verleden. Mijn militaire dienstplicht heb ik volbracht bij het Korps Mariniers en in de kazerne in Doorn stond wekelijks op woensdag de "Blauwe Hap" op het menu. Het was (zonder gekheid) het culinaire hoogtepunt van de week..!

Aan het eind van mijn drie maanden opleiding in Doorn, mocht ik mijn voorkeur opgeven voor de plek waar ik de rest van mijn dienstplicht wilde dienen. Exotische plaatsen als Aruba en Curacao of een plaatsing aan boord van een marineschip behoorden tot de opties en natuurlijk was ik als jonge en avontuurlijk aangelegde marinier daar wel voor in.

Het werd dus... de Marinekazerne Vlissingen (MKVLISS), alwaar ik de opdracht kreeg om (buitenom de wachtdiensten aan de poort) ervoor te zorgen niet al te veel in het zicht te lopen en mij maar ergens "nuttig" bezig te houden...

Al snel vond ik de op het kazerneterrein de "kombuis", waar een oude, bijna pensioengerechtigde, marinekok mij inwijdde in de geheimen van de "Blauwe hap"...

Daar gaat hij dan:

Nasi voor Mezelf...

Ingrediënten:
2 kopjes rijst
250 gr. ham-, spek-, of varkenslappen
1 prei
1ui
3 tenen knoflook
1 eetleper sambal oelek
Klein blokje trassi (garnalenpasta)
Olie (geen olijf)
Zout
Ketjap manis

Bereiding: 
Kook het vlees10 minuten in ruim water (voldoende om ook de rijst in te koken).
Kook in hetzelfde water ook de rijst en laat helemaal afkoelen.
Snipper de knoflook, de prei en de ui een bak deze samen met de sambal en de trassie in olie in een wok, wadjan of grote braadpan.
Voeg het kleingesneden vlees toe en de koude rijst.
Bak de nasi tot alles door en door warm is en voeg naar smaak zout en ketjap toe.

Pindasaus, kroepoek, gebakken uitjes, seroendeng, atjar of komkommer en een gebakken eitje erbij en je Nasimaaltijd is helemaal compleet..!

Selamat Makan..!


2 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad een heerlijke nasi met een eigengemaakte boemboe, het complete recept voor die nasi staat op mijn site. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bol.com

Nieuw: Alles voor koken, tafelen en huishouden