zondag 27 mei 2012

Zeeuws voor beginners

Zeeuws voor beginners: doe mien een juunbuuze! Met die kop werd in de krant van woensdag de verschijning van het boekje 'Zeeuws voor beginners' van Jan Zwemer aangekondigd.

Leuke boeken schrijft hij, die Jan Zwemer, en een leuk idee ook, zo'n boekje. Er staan onder meer tips in voor toeristen die het Zeeuws willen leren. Zwemer doet dat onder meer door een aantal basisregels te formuleren voor het Zeeuws, zoals bijvoorbeeld de 'g' die als een 'h' wordt uitgesproken.

Ook ik heb al eens geprobeerd een les 'Zeeuws' op te stellen, maar dat valt echt niet mee. Bij mij in de streek wordt de 'g' ook als de 'h' uitgesproken, maar het gebeurt net zo hard precies andersom, dan wordt de 'h' een 'g'. Een Brabantse vriend die naar hier is verhuisd, verbaasde zich eens over een klant die in de winkel kwam waar hij werkt: die was eerst naar de Gema hewist, maor moest nog naar de Hamma."

Verder had ik bedacht dat er regelmatige en onregelmatige werkwoorden zijn. Bij regelmatig Zeeuws wordt de lange ij een 'ie', kijken wordt kiek'n, rijden wordt rieën en zo verder. Bij onregelmatig Zeeuws wordt de lange 'ij' een 'u', zoals bij blijven, dat wordt 'bluven'.

Maar toen kwam ik iemand tegen uit Hulst en die had het weer over 'kaiken' in plaats van kijken. Ik ben er maar mee gestopt. Want eigenlijk zijn de verschillen tussen de eilanden, op de eilanden zelf en zelfs tussen dorpen te groot om over één vorm van Zeeuws te kunnen spreken.

Een juunbuuze (een uienbuis - red.) is volgens mij typisch iets van boven de Schelde. Ik noem het gewoon een frikandel speciaal. Een buuze roept onder de Schelde, zeker in het westen weer heel andere associaties op. Dat weet ik sinds ik jaren geleden na een optreden in café La Porte d'Or met een leuke meid zat te praten. Op een gegeven moment stond ze op met de aankondiging: ,,Ik gao even uut m'n buuze brullnn." Geen idee wat ze bedoelde. Tot ik haar het toilet zag binnenstappen. Een doordenker voor de toeristen.

PZC - Maikel Harte






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bol.com

Nieuw: Alles voor koken, tafelen en huishouden